Kompas voor de zorg

Door Jan Scheffer | 10 oktober

We weten niet meer welke richting we op moeten gaan: op afdelingen, binnen organisaties, in de zorgketen, het zorgnetwerk en zelfs de beleidsmakers in Den Haag. Het is onduidelijk hoe we kosten kunnen beperken – liefst terugdringen – en tegelijk de druk op de zorg weg te nemen. Gelukkig zijn er mogelijkheden.

Corona is een blijvertje, wen er maar aan! Variant 34 staat al gepland voor 2026. Ook long covid zal de druk op de zorg doen toenemen. De zorg moet ingericht worden op de structurele toename van luchtweginfecties. Maar toch heeft de overheid de zorgsector afgebouwd en blijven de zorgkosten ondanks dit beleid toenemen. Net als de werkdruk.

Eendimensionale kijk

Iedere belanghebbende in de zorg heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en doelstellingen, meestal eendimensionaal binnen zijn eigen zichtveld. En daar gaat het mis. Dat door bepaalde acties voordelen worden behaald op één plaats is mooi, behalve als dat buiten ons zicht op een andere plaats tot verhoging leidt. Verzekeraars en de controle-instanties lopen geen risico, maar de zorgmedewerker is steeds minder met zijn vak bezig. Om dit gat te vullen worden er extra kosten gemaakt.

Ketenbesef

Er zijn steeds meer schakels die directe invloed op elkaar hebben. Als we echt bestand willen zijn tegen de verwachtte ontwikkelingen in de zorg dan moeten we samenwerken in ketens en netwerken. Samenwerken is echter een cultuur die de zorg niet gewend is. Daarom moet de zorg overschakelen naar een andere cultuur en werken aan relaties in aangrenzende schakels binnen een keten of netwerk. Dat is lastig, maar er zijn hulpmiddelen voor.

De belangrijkste twee doelstellingen zijn: effectieve inzet en werken waarvoor je bent opgeleid & waar je plezier in hebt. Voor effectieve inzet is kennis nodig van de keten. Waar wordt tijd verspilt? Hoeveel procent van onze tijd zijn we bezig met het oplossen van problemen die deels ook op andere plaatsen in de keten worden veroorzaakt? Dat ‘veroorzaken’ gaat vaak onbewust en meestal door verkeerde aannames die niet zijn afgestemd. Dit kost tijd en nog meer capaciteit.

Kennis van proces, variaties en onvoorspelbaarheden in de keten zorgt ervoor dat we samen kunnen nadenken over oplossingen. Er zijn voldoende tools om dat inzichtelijk te maken. Werk doen waarvoor je bent opgeleid betekent ook in diezelfde keten kijken waar je bijvoorbeeld niet-zorgtaken anders kan organiseren. Zo kan een zorgprofessional alleen bezig zijn met zorg en een facilitair medewerker met bijvoorbeeld voorraadmanagement in de kast.

Succesvol transformeren vanuit 4 windrichtingen

Klinkt allemaal leuk, maar collega's overtuigen dat het anders moet is al lastig. Laat staan een hele organisatie meekrijgen, en al helemaal over organisatiegrenzen heen. Cultuur van organisaties zijn bepalend voor samenwerking tussen afdelingen. Het F2Connect kompas voor de zorg houdt rekening met samenwerken in processen, in een passende cultuur.

Werken aan onderlinge relaties en kennis van de integrale keten is noodzakelijk voor een succesvolle transformatie. Daarnaast moeten de verschillende richtingen van het kompas allemaal geijkt zijn. Pas dan kun je koers zetten naar een bestemming; kwaliteit van zorg én kwaliteit van leven voor de patiënt, cliënt en de zorgprofessional.

Wil je weten hoe F2Connect te werk gaat? Wil je weten welke tools wij gebruiken? En wil je bovenal nu echt eens effectief aan de slag gaan? Neem dan contact met ons op en we combineren een gezellige afspraak met toegepaste inzichten.

F2Connect kompas

Succesvol transformeren vanuit 4 windrichtingen om een excellente bedrijfsvoering te bereiken.

Het F2Connect kompas beschrijft 4 windrichtingen die in de visie op transformatie allen van toepassing zijn op onze verandertrajecten. Het kompas dient vanuit alle windrichtingen in balans te zijn en het kompas moet daarop goed 'geijkt' zijn. Zodra het kompas tijdens een transformatie niet goed geijkt is, zal het schip langzaam van koers afraken. Vaak komen zorgorganisaties hier pas achter als blijkt dat ze niet uitgekomen zijn bij de gewenste bestemming. Voor succesvolle transformatie borgt F2Connect dat alle windrichtingen in een organisatie goed geijkt zijn! Met als resultaat een gekalibreerde integrale bedrijfsvoering en maximaal rendement.

De kracht van vier windrichtingen 

Noord

Passende processen en werkwijzen
  • Processen en werkwijzen dienen passend en transparant gemaakt te worden, met eigenaarschap belegd bij de juiste persoon en in lijn met de organisatiedoelstellingen.
  • Om te komen tot passende processen past F2Connect elementen vanuit Lean Six Sigma toe.

Oost

Passende kennis en tools
  • F2Connect brengt kennis en concrete tools in bij transformatie trajecten gebaseerd op best practices uit het zorgveld.
  • Variërend van capaciteitsmanagement, procesoptimalisaties en lean-management tot benchmarkdata.
  • Wij leiden mensen intern op zodat ze met de juiste kennis, tools en met energie hun werk kunnen doen
  • Ons programma richt zich op 'coaching on the job' in combinatie met praktijkoefeningen.

Zuid

Passend binnen de cultuur
  • F2Connect borgt tijdens transformatietrajecten dat nieuwe processen en werkwijzen passend zijn binnen de cultuur van een organisatie.
  • Indien nodig helpen we om de cultuur in organisaties samen te veranderen.
  • Onze aanpak richt zich, afhankelijk van de organisatiecontext, zowel op het individu als op omgevingsfactoren van cultuur. 

West

Passende relaties
  • F2Connect borgt tijdens transformatietrajecten passende integraliteit en de besturing die daarbij komt kijken. Met relaties bedoelen we dat een transformatie binnen een organisatie meestal diverse mensen, teams, organisatieonderdelen maar ook leveranciers binnen de totale supply chain raakt.
  • Nieuwe processen en werkwijzen werken alleen als die samen komen met passende relaties en verhoudingen tussen álle betrokkenen met oog voor elkaars belangen.

Jan Scheffer

Team F2Connect

Expert zorglogistiek gericht op samenwerken in processen, ketens en netwerken.

Als gedreven veranderaar, programmanager en projectleider, werk ik het liefst aan optimalisatie vraagstukken en conceptontwikkeling voor toekomstgerichte organisaties. Ik heb een sterke focus op vernieuwende concepten waarbij strategische belangen samengaan met operationele flexibiliteit, daadkracht en effectiviteit. In een veranderend zorglandschap is samenwerking en inzet naar competentie de voorwaarde om, mét plezier in het werk een maximaal resultaat te halen voor alle stakeholders. Voor mij staat resultaat voorop. Echter, de medewerking van collega’s is altijd het middel om die resultaten te bereiken.

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Contact

F2Connect
Kapitein Hatterasstraat 23b
5015 BB Tilburg
Nederland

📞 +31 (0)13 460 90 10
📧 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Locatie

© F2Connect | Privacyverklaring