Hoe zet je gastvrijheid op de kaart als de werkzaamheden te veel kosten, je organisatie vooral kosten gedreven is, terwijl je meer klantgericht zou moeten gaan werken? Het is ons gelukt bij Viecuri Medisch Centrum.
Van de Raad van Bestuur hebben we een miljoen mogen investeren in een nieuwe aanpak om beter en klantgericht te opereren. Dit betekende dat men ervan overtuigd was dat ons hospitality concept zou slagen. Hoe we dit deden? Onder andere door werknemers erbij te betrekken, de juiste expertise aan boord te halen en kaders en verwachtingen goed neer te zetten. Door samen met de zorg en betrokken partijen niet alleen goed op te leiden, maar juist veel meer uitleg te geven over het waarom achter de keuzes die we maakten.
Open deuren? Misschien wel, maar zo werkt het nog steeds. Laag beginnen. Volhouden en duidelijk je verwachtingen uitspreken. Bruggen slaan tussen facilitair en het primaire (zorg) proces. F2Connect voerde dit op interim-basis uit met een nieuw team van leidinggevenden. Met een duidelijke stip op de horizon, samen met de Raad van Bestuur en de Zorgmanagers. Het resultaat? Meer tevreden patiënten, zowel op de verpleegafdelingen enerzijds als op de poli’s anderzijds. Met zeer concrete resultaten als het gaat om aandacht voor eten en drinken, catering en aanbod van assortiment in het (bezoekers)restaurant. Met een lager verzuim en betere achterliggende processen wat resulteerde in een resultaat van het terugverdienen van ruim 1 miljoen euro.
Er is bijvoorbeeld een buffet gerealiseerd op de afdeling moeder-kind. Waarbij de kersverse ouders samen kunnen eten. Dit nog verder uitbouwen met een hospitalitypakket zoals een badjas, zeepje, kinderdekentje ineen, zou het comfort op de afdeling moeder-kind nog meer verhogen.
Daarnaast zijn thema’s opgezet in het (bezoekers)restaurant waardoor er meer traffic is ontstaan in plaats van losse cateringbedrijfjes. Hierbij is front-cooking weer teruggebracht en zijn de geur en smaakbeleving net als in een écht restaurant.