Skip to main content

Services voor een

maximale welzijnsbeleving
De laatste jaren komt er steeds meer aandacht voor welzijn in de zorg. Een goede beleving en services die aansluiten op de behoefte van de cliënt zorgen voor beter welbevinden. Maar hoe organiseer je services zodanig dat cliënten een maximale welzijnsbeleving ervaren in een sector die nu en in de toekomst onder druk staat?

Wij helpen zorgorganisaties bij het ontwerpen van onderscheidende serviceconcepten rondom voeding schoonmaak, linnendiensten, receptie en gastvrijheid. Door de kwaliteit van services te verbeteren, kunnen zorgorganisaties meer werk- en welzijnsbeleving creëren met minder inzet van middelen.

Uitdagingen in de zorg op het gebied van services

  • Kwaliteit van dienstverlening 
    In een steeds concurrerender zorgsector onderscheiden veel zorgorganisaties zich nog niet voldoende. Het onderscheidend vermogen van services is vaak nog niet ingebed.

  • Tekort aan zorgmedewerkers
    Er is een gigantisch tekort aan zorgmedewerkers. Daardoor gaat de werkdruk omhoog en vallen mensen uit. Het werkklimaat verslechtert en de kwaliteit van de zorg gaat omlaag.
  • Samenwerken & processen
    Samenwerken tussen zorg en services is niet vanzelfsprekend en loopt daardoor vaak niet goed. Met als gevolg dat de dienstverlening voor cliënten niet optimaal is.

  • Eten & drinken speerpuntbeleid van de rijksoverheid
    Lekker en gezond eten en drinken draagt bij aan het welzijn van cliënten. Maar hoe optimaliseer je de eetbeleving en hoe geef je dit vorm?

Kansen in de zorg op het gebied van services

F2C_Doorbrekend Services | F2Connect
Onderscheidende service concepten

Onderscheidend vermogen wordt belangrijker in de zorg. Veel zorgaanbieders gebruiken dezelfde kernwaarden die vaak minimaal noodzakelijk zijn bij het leveren van goede zorg. Het bieden van services met echte toegevoegde waarde zorgt voor meer continuïteit én meer loyale en tevreden cliënten en medewerkers. Bovendien realiseert F2Connect in zijn businesscases een financiële optimalisatie variërend tussen 10-40% van de uitgaven aan services.

F2C_Transformatie Services | F2Connect
Meer personele capaciteit

Hoe werken zorg- en servicemedewerkers met elkaar samen? Worden taken wel door de juiste mensen gedaan? Kunnen bepaalde taken ook worden uitgevoerd door andere niet voor de zorg gekwalificeerde medewerkers? Door middel van capaciteitsmanagement richten we rollen en taken anders in en stijgt de kwaliteit van de zorg, de medewerkerstevredenheid en dalen de kosten.

Services Services | F2Connect
Dagelijks lekker en gezond eten

Dagelijks lekker eten staat in de belevings-top 3 van de gemiddelde cliënt in de zorg sector. Win-Win; want dit is ook goed te realiseren. Sterker nog, een lekker en vers menu van de dag in een fijne ambiance leidt naast meer levenskwaliteit ook tot een besparing op tijd, waardoor koks en restauratieve medewerkers bijvoorbeeld woonassistentes op de woongroepen kunnen ondersteunen. Hierdoor kan er continu op de verbetering van kwaliteit voor cliënten worden ingezet.

Hoe wij kunnen helpen
Door onze pragmatische visie en aanpak omtrent veranderingsmanagement en samenwerking in combinatie met onze toolboxen creëren we meer bewustzijn binnen zorgorganisaties omtrent de toegevoegde waarde van services. Met als gevolg een betere dienstverlening voor cliënten tegen minder kosten.

Service Toolbox maaltijdvoorziening.

F2Connect heeft voor diverse zorgorganisaties de maaltijdvoorziening verbeterd.
Hieronder volgen enkele bevindingen & tools die vanuit onze cases naar voren komen.

  • Bewustzijn bij zorgteams over het onderscheidend vermogen van lekkerder en gastvrij eten & drinken.
  • Eén lekker vers Chef’s Menu in plaats van meerkeuze.
  • Maaltijden zoveel mogelijk 'als thuis'.
  • In dat kader: wie eet thuis dagelijks soep? En het pak vla mag gerust op tafel.
  • Koken op de woongroep voor optimale beleving van cliënten. Daarbij speelt cliënt- en familieparticipatie een belangrijke rol.
  • Budgetkaders op woongroep-niveau, ook inzake eigen bijdragen namens cliënten.
  • Gastvrijheidstrainingen voor zorgteams.

Transformatie

Met kwalitatieve en duidelijke serviceconcepten onderscheid je zorgorganisaties. Daarom zijn onze concepten altijd maatwerk en komen ze tot stand door betrokken mensen uit de organisatie zelf. Samenwerken is ‘key’. Wij verbinden alle organisatieonderdelen. Daarbij bestaat er geen standaard blauwdruk. Wel hebben wij een beproefde 'kompasmethodiek' waarmee wij verandertrajecten verankeren in organisaties. De methodiek gaat zoveel mogelijk uit van de intrinsieke kracht en motivatie van eigen organisaties. Wij regisseren en springen bij met de noodzakelijke inhoudelijke expertise.

Meer weten?

Benieuwd wat F2Connect voor jouw organisatie kan betekenen?
Wij denken graag vrijblijvend met je mee.
Stuur een bericht en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.